onsdag den 2. marts 2016

mama bear vol 1 // bananmuffins med kakaofrosting

mama bear vol 1 // bananmuffins med kakaofrosting - nøddefri

På sådan en regnfuld onsdag hvor man egentlig i følge kalenderen skulle have bevæget sig ind i foråret, er det intet mindre end på sin plads, at dele lidt kage-kærlighed.

Kage-kærlighed i form at små bjørne (bamser om man vil). Nu hvor jeg snart skal være mor, var det vel nok også på sin plads at jeg skulle øve mig lidt i kage med et udseende som et hvert barn ville kunne lide. 
Måske der dog liiige går noget tid før min lille basse skal sætte sine tænder i den slags. Men det gør ikke noget at man øver sig vel.

Jeg har før delt en opskrift på bananmuffins her på bloggen, den gang var det nogle fyldt med chokolade. Opskriften her, er meget lig men siden da har vi dog fundet ud af at min kæreste gerne skal undgå alt hvad der hedder nødder og spor af nødder for ikke at få en allergisk reaktion, og derfor undlod jeg chokolade i disse. I stedet er de toppet med lækker frosting fyldt med kakao.

Man kan godt få chokolade uden nødder eller spor af nødder, men det er en lidt mere bekostelig omgang, i forhold til andet chokolade brugt til bagning, og når man nu ikke føler man skal gå på kompromis med noget alligevel i disse kager, så går det fint at undvære.

mama bear vol 1 // bananmuffins med kakaofrosting - nøddefri

12 stk lækre bananmuffins med kakaofrosting

2 æg
150 g sukker
1 tsk vaniljesukker
200 g hvedemel
2 tsk bagepulver
25 g smør, smeltet
1 ½ dl mælk
3 modne bananer

50 g smør, stuetempereret(blødt)
50 g philadelphia natural
200 g flormelis
1-2 spsk kakaopulver
lidt konfettikrymmel til ører og næse
krymmeløjne

muffinsforme + papirforme

Oven tændes på 200 grader.

Æg, sukker og vaniljesukker piskes lyst og luftigt. Mel og bagepulver røres i dejen, efterfulgt af den smeltede smør og mælk. Bananerne moses og vendes ligeledes i, og dejen røres til den er ensartet.

Papirformene sættes i muffinsformene, og dejen fordeles i formene. Alt efter størrelse, vil der nok være til omkring 12 muffins. Fyld formene til der er ca. en halv cm fra kanten.

Bag kagerne i 15-20 minutter og køl af på bagerist når de er kommet ud af ovnen. Du kan med fordel gøre frostingen klar mens du venter. Den har godt af at køle ned og sætte sig lidt inden den bliver sprøjtet ud.

Bland smør, philadelphia, flormelis og kakaopulver med elpisker. Pisk til frostingen er ensartet. Det kan godt piskes for meget og vil dermed skille, så pisk lige indtil klumperne fra flormelis er kørt ud, og herefter kan du med fordel skifte over til et almindeligt piskeris eller en ske.

Når kagerne er afkølet pyntes de.

Jeg smurte bunden ud med kniv, palet er måske at foretrække. Ører og næse har jeg sprøjtet ud med sprøjtepose og en tyl med et lille udgangshul.


Del med dine kære eller smovs dem alle helt for dig selv (jeg siger det ikke til nogen!).

God onsdag :-)

mama bear vol 1 // bananmuffins med kakaofrosting - nøddefri

Ingen kommentarer:

Send en kommentar