søndag den 15. februar 2015

fastelavn er mit navn // gammeldags fastelavnsboller

julie makes - fastelavn er mit navn // gammeldags fastelavnsboller

Noget nær det bedste på denne årstid er overflod af fastelavnsboller. Men jeg er lidt kræsen med hvordan jeg vil have dem. Jeg er nemlig ikke vild med wienerbrødsdej som mange købe fastelavnsboller er med, og jeg har også lidt svært ved flødeskum og creme.

De her fastelavnsboller er dog både med remonce og vaniljecreme og dejen er en sød bolledej, det er en super kombination hvis man som mig, ikke skal have for meget sødt snask.

Den største hurdle jeg dog har med gammeldags fastelavnsboller er, at det lidt af en kunst at lukke bollerne tæt, så al indholdet ikke flyder ud på bagepladen når de bages. Hmmmrrff!

julie makes - fastelavn er mit navn // gammeldags fastelavnsboller

Opskriften jeg har brugt rækker til 18-20 boller, fundet her, skrevet som jeg har lavet den herunder.

Dej
50 gram gær
1 1/2 dl letmælk
150 gram smør
4 spiseskeer rørsukker
1 teske stødt kardemomme
2 æg størrelse M/L
en knivspids salt
500 gram mel, og lidt til æltning
Æg eller mælk til pensling, vælg det du bedst kan lide


Vaniljecreme
4 æggeblommer - jeg brugte de pasteuriserede, for det syntes jeg var nemmest.
30 gram rørsukker
6 teskeer hvedemel
4 deciliter letmælk
2 teskeer vaniljesukker

Remonce
150 gram rørsukker
150 gram marcipan
120 gram stuetempereret smør

Pynt
Eventuelt flormelis og vand til glasur, strøet med frysetørrede jordbær og en skive frisk jordbær på toppen. Men du kan bruge lige den pynt du bedst kan lide og syntes hører sig til på fastelavnsboller.

Dejen laves sådan
I en skål smuldres gær, mens smør smeltes i en gryde sammen med mælk over svag varme. Rørsukker, kardemomme, salt og æggene blandes i og det hele røres godt sammen. Melet sies i lidt af gangen indtil dejen er smidig og ikke for klistrende. Det kan være du ikke skal bruge alt melet, men det kan også være du skal bruge lidt ekstra. Men det er vigtigt ikke at tilsætte for meget så dejen bliver tør. Så bliver det svært at få dejen til at samle sig rundt om cremen og remoncen.

Dejen stilles til side overdækket og hæver i omkring 45 minutter. Den skal være omtrent dobbelt størrelse.

så, vaniljecremen
Alle ingredienserne kommes i en gryde og varmes op ved svag varme mens der røres med piskeris hele tiden. Specielt når cremen begynder at tykne er det vigtigt at røre godt, da det er der den største mulighed er, for at det kan brænde på.
Når det har en tilpas tykkelse, tages det af varmen og sættes til side. Når cremen køler vil den automatisk blive mere stiv og tyk.

til sidst remoncen
Rørsukker, marcipan og smør røres til en ensartet masse. Jeg syntes det er nemmest på en røremaskine.

og så samling på tropperne, eller noget
Tænd nu ovnen på 200 grader.
Når dejen har hævet, rulles den ud af et par omgange, til kvadrater, og der kommes en lille spiseske af både cremen og remoncen på hver, hvorefter at dejen lukkes omkring. Det er her det er vigtigt at være meget omhyggelig med at sørge for at det bliver lukket godt. Det er sååå ærgerligt og surt hvis alt det søde flyder ud på bagepladen i stedet for at holde sig inde i bollen.
Pensl bollerne inden de sættes i ovnen og bages i omtrent et kvarter. Det afhænger som sædvanligt efter hvordan din ovn varmer. Men når de er gyldne, tages de ud.

Når bollerne har kølet af på en rist, pyntes de, og er klar til at blive spist. Velbekomme!

xo. julie


julie makes - fastelavn er mit navn // gammeldags fastelavnsboller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar