mandag den 13. oktober 2014

Gammeldags æblekage // old school apple cake

Et engelsk ordsprog siger "An apple a day, keeps the doctor away",  mon det også gælder æble-kage?

Uanset, så må man ikke fornægte sig selv, at lave denne æblekage, ud af sæsonens saftige æbler. I lang tid havde jeg glædet mig til efteråret, og glædet mig til æblesæsonen. I år skulle være året, hvor jeg for første gang i mit liv, skulle plukke æbler på en rigtig selv pluk æbleplantage.

Vejret var det mest skønne efterårs vejr. Solen stod lavt på en skyfri himmel og luften var frisk. Duften af sprøde, saftige æbler var overvældende, når man tog en stor indånding ind gennem næseborene.

Jeg havde allerede besluttet mig for inden, jeg forelagde idéen om at plukke æbler, til min kæreste, at vi skulle lave gammeldags æblekage. Og faktisk sagde han det selv, før jeg nåede at fortælle ham hvad jeg havde tænkt. Gammeldags æblekage, it was.


Man kan gøre det på den nemme måde, at købe æblekage rasp, eller man kan gøre det på den - rigtige måde - og lave det selv.

Lad mig sige det sådan, havde det ikke været fordi Føtex havde udsolgt for æblekagerasp, så havde jeg sprunget over hvor gærdet var lavest. Vi var trods alt i sommerhus, og der må man gerne gøre den slags. På den anden side, så indbyder tiden i sommerhus også til fordybelse og mad lavet fra bunden, fordi man har tiden til det. Så sådan blev det. 

Egentligt er det jo ikke spor besværligt at lave æblekagerasp. Faktisk er det en lidt sjov "opfindelse", for helt ærligt, det er jo faktisk det nemmeste at lave selv, hvis du spørger mig.



Til 5-6 portioner skal du bruge:

1 kilo æbler - jeg brugte Ingrid Marie, man kunne også bruge Elstar, fordi de begge er modne nu, men Boskoop er det bedste til æblekage - sagde æbledamen
1 deciliter vand
200 gram sukker
1 teske vaniljesikker eller en halv stang vanilje

150 gram rasp
100 gram sukker
100 gram smør

2-3 makroner pr. portionsglas
2 deciliter fløde
evt. ribsgelé


Æblerne skylles, skrælles og skæres i små stykker. De puttes i en gryde og vandet hældes over. Gryden sættes med låg, på kogeplade, over høj varme. Når vandet koger, skrues der ned til middel varme og æblerne koges i cirka 10 minutter, eller til de er helt bløde.

Der slukkes for varmen og gryden tages af. Æblerne hældes over i en skål og røres til mos. Sukkeret tilsættes og der røres rundt. Skålen sættes nu i køleskabet.

Smøret smeltes på en pande. Rasp og sukker blandes i en skål, og brunes ved middel varme. Man skal hele tiden røre i det, for at sikre sig, at det ikke brænder på.

Æblekageraspen hældes ud på et stykke bagepapir indtil det er kølet.

Fløden piskes let, til skum.

I portionsglas anrettes den gammeldags æblekage. I bunden kommes lidt rasp sammen med en knust makron. Æblegrøden fordeles i glassene og det resterende rasp kommes over, sammen med knuste makroner. Æblekagen toppes med en klat flødeskum. 

Serveres evt. med et par skiver æble eller en teske ribsgelé på toppen.


Old school apple cake, 5-6 portions.

1 kilo apples
1 deciliter water
200 grams of sugar
1 teaspoon of vanilla powder

150 grams of breadcrumbs
100 grams of sugar
100 grams of butter

2-3 macaroons pr. portion
2 deciliter cream
redcurrant jelly

Apples is rinsed and cut to small pieces. Apples and water are put to a pot and on high heat on the stove. When it boils, put the heat on medium and let it boil in aproximately 10 mintes, or till the apples is completely softened. 

Put the apples in a bowl and stir until the apples is mushy. Mix the sugar with the apples and put the bowl in the refrigerator.

Breadcrumbs and sugar is mixed. The butter is melted on a pan, and the sugar-breadcrumbs is fried until light brown. You must stir the whole time, since it is easy to burn.
When finished, pour it on a piece of baking paper to cool.

Whip the cream until fluffy.

Arrange the glasses with some sugar-breadcrumbs in the bottom together with a crushed macaroon. The apples is put in the glasses and topped with the rest of the breadcrumps, crushed macaroons and the whipped cream.

If you like, you could serve it with some slices of an apple or redcrurrant jelly.


Bon appetit!

xo. julie







Ingen kommentarer:

Send en kommentar