onsdag den 6. august 2014

at rejse er at leve // travelling is living



for år tilbage ville jeg have forsvoret at H.C. Andersens ord "at rejse er at leve" nogensinde ville være ord der kom ud af min mund. jeg har altid været et hjemme menneske. et vane menneske. og det er jeg i og for sig stadigvæk. ude godt men hjemme bedst, som man siger. men ny kan de to sætninger godt forenes. 
jeg har lært at nyde det nye og det uventede. og hvis man spørger min kæreste, så var det vidst bare på tide. jeg tror følelsen, at rejse er at leve, indfandt sig første gang hos mig, for omkring et år siden, hvor vi var på kærlighedsferie i venedig. og eftersom vi har rejst til mange forskellige steder, kæresten og jeg, var det kærkomment at jeg nu kunne nyde at være væk hjemmefra i mere end splitsekunder inden hjemveen indfandt sig igen.
vi har både være i australien sammen, og kørt rundt i en måned på kryds og tværs. vi har været i rom og vi har været i kroatien to gange, ja og i dronning mølle - ser man det.


denne gang gik turen til sverige, nærmere betegnelse dalarna, sälen. og nogen vil måske tænke at de har hørt området, dog kender de fleste det som et sted man tager på skiferie til.
men jeg syntes helt bestemt at det er et område som er undervurderet som sommerferie lokation.
der var helt fantastisk. omkring de 30 grader, om end mere luftigt end der plejer at være derhjemme, når temperaturen når derop i graderne.
det er en ferie jeg vil huske tilbage på lige så længe jeg lever, og den svenske natur har fået en stor plads i mit hjerte. jeg vil gerne tilbage dertil igen. både sommer og vinter.


området lægger op til en aktiv ferie. det bakkede terræn er perfekt til vandreture, kano sejlads og mountainbike. sidst nævnte nød vi intet af, men vandring og kanoroning faldt på vores tallerken. 
vandring er lækkert fordi man møder naturen helt up front og samtidig er det en gratis fornøjelse. vi bestog et bjerg og så sveriges højeste vandfald, og til og med så vi elge, for første gang i vores liv, samt bævere og vi har ellers være i sverige før, op til flere gange uden dog at være så heldige.


vi havde otto med, og helt uden problemer af nogen slags. vi havde ellers hørt at det var besværligt med forberedelser, pas og vaccinationer når man skulle have hund med til sverige. men det er det ikke længere. rabbies vaccine og dyrepas, og så er den på plads. vi har også læst, at man skulle deklarere ved ankomst til landet, at man havde hund med, men tolderen gloede ret fjollet på os, og kiggede meget overfladisk på passet, da vi insisterede på at vise det frem.


lige uden for vores hytte, 20 meter væk, stod der den ene dag en elgko og åd, sammen med sin kalv. det var helt fantastisk at få lov at opleve. 
sverige viste sig fra sin bedste side, og jeg har fået blod på tanden til flere rejser, og min kærlighed til sverige er kun blevet endnu større. 
det er virkelig sandt, det, at rejse er at leve.


a wise man once said; travelling is living. he was for sure a wise man, him H.C. Andersen. but it wasn't until last year, i actually believed he was right. now i don't know why i couldn't see it before. we have been travelling a lot though, so i'm sure my boyfriend found it about time, that i experienced the feeling myself. for years i have been homesick when we were away. now i am open for all the adventures coming my way.
we have been in sälen, dalarna, sweden for a week, just arrived home. it was amazing. 
normally people thinks of skiing, when they think of sälen, but it is so much more than that. the nature is outstanding, and the activities the nature invites you to explore are so.
we canooed, hiked and saw both beavers and elks for the first time, even though we both have been to sweden several times before.  we also saw swedens highest waterfall. it was i trip for remembering. and we will go there again, both for summer and for winter. and for now, i'm no longer in doubt, travelling is living.

xo. julie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar