søndag den 1. juni 2014

jordbær macarons // strawberry macarons


Lad os tale lidt om jordbær. Jeg, personligt, kan ikke sige noget som helst dårligt herom. Lidt ligesom med chokolade, som jeg snakkede om her og tilnærmelses vis også her.

JORDBÆR ER GODT!

Så er det sagt, og sådan er det bare, basta!
De danske er og bliver bedst, og når man selv har plukket dem, så topper følelsen af smagen af jordbær i munden, lige 110 procent.
Jeg glæder mig til den danske jordbær sæson starter. Så skal der nemlig plukkes i bakkevis, så der både er til jordbær tærter, jordbær med fløde, marmelade og selvfølgelig også posevis til fryseren.
Billedet herunder er fra sidste år, hvor jeg var på jordbær rov.


Nå, men lad os glide lige så let og elegant over til jordbær macarons. For helt ærligt, jordbær i kombination med sukker? Kan det blive bedre, jeg tror det næppe.

Så, lad os nu egentlig bare tage det, lige på og hårdt;

Jordbær macarons, og igen kan jeg ikke sige hvor mange du får til sidst, for det ved man bare aldrig helt. Det er ligesom chokolade macarons.

Du skal bruge;
100 gram hakkede hakkede, smuttede mandler
200 gram flormelis
3 temperede æggehvider
50 gram sukker
1 spiseske jordbær sirup eller rød konditor-/pasta farve

og til det lækre snask som kommes imellem makronerne, og gør makronerne til macarons:

50 gram jordbær
50 gram blødt smør
75 gram flødeost
75 gram flormelis

 TIP! - hvis du har læsten min opskrift på chokolade macarons, har du læst tippet før.
Smut mandlerne dagen i forvejen og lad dem tørre i et hviskestykke. Det er nemlig rigtig svært at få findelt mandlerne hvis de er fugtige.

And here we go...

Start med at bland mandler og flormelis i en multihakker, foodprocessor eller blender - hvad du nu har til rådighed. Har du ikke nogen af delene, vil jeg råde dig til at købe mandelmelen færdig, for det gør altså det hele lidt nemmere så.
I hvert fald, blend, hak, whatever, til mandlerne er helt findelte.

Pisk så æggehviderne luftige og næææsten helt stive, tilsæt så sukkeret og pisk til æggehviderne ER helt stive.
Vend mandelsukkeret i æggehviderne og slå lidt af luften ud af massen, således at massen bliver helt ensartet. Tilsæt nu her lidt jordbærsirup eller farve. Husk hvis du bruge pasta farve at det er meget koncentreret!
Kom makronmassen i en sprøjtepose med en 10 milimeters tyl eller kom den i en pose og klip et hul, og sprøjt så massen ud på en bageplade med bagepapir på.
For at overfladen på makaronerne skal blive flottest - ensartede og uden sprækker, skal makronerne lige stå og trække i minimum 20 minutter inden de sættes i ovnen.
Det er også en god idé at tage fat i bagepladen med begge hænder og lige give den et lille bank ned i bordpladen, for at mindske muligheden for luft bobler.

Bag nu makronerne i cirka 15 minutter ved 160 grader.

Hvis du stadig ikke har læst opskriften på mine chokolade macarons, er det nu, for det har jeg skrevet lidt om udstyret jeg personligt bruger, når jeg bager macarons.
Og der står også lidt om hvordan makronerne sprøjtes ud på bagepladen, på en nem og hensigtsmæssig måde - syntes jeg.

Nå, når nu de er færdigbagte, så lad dem lige hvile lidt inden de pilles af bagepapiret og parres størrelsesmæssigt. Hvorefter de afkøles på en bagerist. Side om side med deres partnere. Sødt, ikke?

Mens de køler, laver vi jordbærcremen.
Hakkede jordbær piskes (ja, du skal lige skylle og hakke jordbærene først) sammen med smørret, flødeosten og flormelis, til det bliver let og cremet - en stavblender kan også bruges.
Kom herefter cremen i en sprøjtepose og sprøjt den ud på halvdelen af makronerne, hvorefter de samles os du har macarons i stedet for.
Jeg må dog advare om, at der i denne proces, på magisk vis, kan forsvinde mange makroner og en del creme. Man skal jo lige prøvesmage, ikke?

De færdige macarons skal opbevares på køl i en tætlukket beholder. Nogen siger at de er best efter 1-2 dage i køleskab. Men det bare noget nogen siger, jeg har ikke eksperimenteret med dette. Jeg mener, de smager godt når de er færdige, hvorfor så lade dem stå i to dage før du spiser dem?


Bon appetit, søde venner!
xo. julie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar