fredag den 6. juni 2014

grønne asparges med porcheret æg // green asparagus with poached eggs


Vi skal lige have endnu en opskrift med grønne asparges. Når aspargesne er her, så skal de nydes i fulde drag.

Asparges og æg har vidt altid været et godt makkerpar, og derfor er det her vel egentligt ikke spor opfindsomt, men ikke desto mindre super lækkert.

Du skal bruge så mange grønne asparges som du kan spise, samt et æg. Lidt smør til a stege aspargesne i, salt og peber. Og måske du også lige skal bruge en skvat eddike til at komme i vandet som ægget skal koges i.

Aspargesne skylles og enden knækkes af, det er beskrevet her hvordan det gøres, hvis du skulle være i tvivl.
De steges på en pande med smør og et drys frisk kværnet salt og peber.

I en gryde sættes vand med en skvat eddike over, det skal op og koge, men ikke bulderkoge.
I et lille glas eller en kop slås et æg ud og stilles til side.
Der laves en hvirvel med et piskeris i vandet og ægget hældes ned i hullet i et svuptag. Altså der skal hældes hurtigt. Og du skal ikke røre i vandet, men det er ret svært at få et super pænt porcheret æg. Jeg ved ikke om jeg nogensinde lærer det.
Jeg tror mit fik omkring 3-4 minutter.

Der findes hundrede vis af youtube videoer så du kan se hvordan det skal gøres. Jeg vil ikke vise det her, for jeg er bestemt ikke mester.

Men det smager skønt, med lidt salt og peber hen over. Og man får en eller anden vildt fed følelse i kroppen, når man rent faktisk har formået at lave et flot porcheret æg.

Denne lille ret smager godt både til morgenmad, frokost eller som et let aftenmåltid.

Jeg glæder mig i hvert fald til, at jeg skal spise det igen.

Bon Appetit!
xo. julie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar