lørdag den 7. juni 2014

arme riddere // french toast



Findes der nogen bedre end en god og solid morgenmad? Jeg tror det næppe. 
I hverdagene spiser jeg morgenmad på jobbet, og de fleste dage står det enten på ostemadder eller en portion havregryn med marmelade på, i stedet for sukker, for jeg syntes det bliver for kedeligt at spise uden noget på.
Hvis ikke jeg får morgenmad, så kører mit blodsukker op og ned, og jeg får det ret skidt. Jeg tror næsten jeg er ved at dø. Morgenmad er uden tvivl det vigtigste måltid, for mit vedkommende.

I weekenden må det gerne være lidt mere lækkert end det er til hverdag, og den anden dag stod den på arme riddere.

Og netop at det er weekend-mad er det gode ved de her, det er bestemt ikke noget jeg kunne spise hver dag. Men fordi det sker så sjældent, er det ekstra godt og lækkert.



Denne version er baseret på groft brød.

Du skal bruge;
1-2 skiver groft brød per person - det gør ikke noget at brødet er daggammelt og derfor er lidt tørt
1 æg
1 deciliter mælk
kanel
sukker
smør til stegning



Brødet skæres i skiver.
Æg og mælk blandes i en dyb tallerken. I en anden dyb tallerken laves en omgang kanelsukker.
Brødskiverne vendes først i æggemælken, de må gerne suge lidt væske til dig, men efter min mening ikke alt for meget. Jeg vender dem hurtigt fra side til side 2 gange. Hvorefter jeg vender dem i rigeligt kanelsukker - for det er nemlig det gode ved den her morgensmads-ret.

Når de er vendt steges de i smør på en pande. De skal blive gyldne og let karamelliserede på begge sider. Giv dem endelig ikke for meget, så de bliver sort. Det giver altså en bitter smag, og her taler jeg af erfaring.

Server dem evt. med lidt skåret mynte på toppen, eller spis dem som de er. De smager skønt!

Bon Appetit!
xo. julie


Ingen kommentarer:

Send en kommentar