lørdag den 31. maj 2014

blomster til en fodboldfan // flowers for a football fan



Noget af det jeg elsker aller mest i foråret, forsommeren og om sommeren, er blomster. Helt specielt at plukke blomster, at lave buketter og kranse og udsmykke med blomster. Der indfinder sig en ro i min krop når jeg går i en grøftekant eller på en blomster mark og plukker blomster.
Jeg føler mig hel og fredfyldt, og jeg føler sjæle ro.

Så ved hver en anledning jeg kan finde, plukker jeg blomster.

Lupinerne jeg har brugt til denne dekoration plukkede jeg på vej hjem fra arbejde, det samme med de hvide "skærmhatte" som jeg ikke kender navnet på.

Det grønne "fyld" plukkede jeg på min tur med Otto, og salvie-blomsterne og lavendel fandt jeg i fuldt flor på min altan.


Blomster til en fodboldfan skal selvfølgelig laves i en fodbold. Jeg har brugt en gammel fodbold i læder - dem i plastik duer bare ikke til dette projekt.
Fodbolden skal skæres op, og der skal fjernes et par "felter", der var vel fjernet 4-5 stykker i den bold jeg brugte. De kan med fordel skæres væk med en hobby kniv.
Denne fodbold er spraymalet i hvid, men man kan selvfølgelig også finde en fodbold i modtagerens favorit hold's farver og vælge blomster der passer dertil.

Udover en fodbold og blomster, skal du også bruge oasis. Jeg brugte 2/3 af en blok, og jeg skar stykket over med en kniv.

Blomster som er sådan lidt grenede i det, som for eksempel roser og syrener er nemmere at have med at gøre, en blomster med bløde stængler - som jeg har valgt. Hov.

Hvis man vælger syrener, er det en god idé at skrabe yderste lag af "barken" af, og evt. slå lidt på stænglerne så de går lidt i stykker, for så har de nemmere ved at optage vandet og derved kan de holde længere. 

Inden du starter på dekorationen skal oasissen (det er vidst ikke rigtigt et ord, men du forstår hvad jeg mener), trække vand. Det gør du ved at hælde vand i en balje, og sætter oassisen ned i vandet og lader den trække vand i omkring 15 minutter.


Nok om det. Når jeg laver dekorationer starter jeg nede fra og jeg prøver så vidt muligt at gøre så dekorationen er symmetrisk. Forstil at du har to halvdele, og så skal den gerne være nogenlunde ens på begge sider, eller man kunne også sige at den ene side skal kunne spejle sig i den anden.

Start med det grønne fyld. Det grønne skal dække oasissen, for den vil vi ikke kunne se til sidst. Det er ikke pænt.
Fortsæt med at sæt blomsterne i oasissen, med tankerne på det symmetriske. Når du sætter en blomst i højre side, så gør du det også i venstre (okay, nu har du vidst fattet pointen). Du kan selvfølgelig ikke tage forbehold for at blomsterne er naturlige og lidt lever deres eget liv, og måske ikke lige buer som du vil, men du kan prøve.

Jeg kan personligt godt lide at der er lidt grøftekant over det, så det må heller ikke være alt for afmålt og sirligt.




Forestil dig nu at give en blomster dekoration til en fodboldfan du har kær (I behøves ikke heppe på det samme hold, for at personen har fortjent blomster - måske har favoritholdet tabt, og derfor skal han/hun have blomster).
Dekorationen kan også danne udsmykning på bordet/bordene (så skal du bare lave flere, ik') til et selskab, f.eks. en konfirmation, en fødselsdag, et bryllup (ja okay, du kan nok selv tænke dig videre til hvor sådan en dekoration ville passe ind - og nu ved du også hvordan man laver sådan en).

Så giv den gas, pluk nogen blomster, og lav en dekoration i en fodbold, til dig selv eller din ven. Kan også bruges til fars dag, lige om snart, for mænd kan da også godt få blomster? (!)

xo. julie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar